Jihad w Islamie i jego zasady
Dosłowne znaczenie słowa JIHAD TO staranie, wysiłek, aby osiągnąć zamierzony cel, natomiast znaczenie Koraniczne to walka z samym sobą, ze swoimi słabościami i swoimi pieniędzmi w sprawie Boga.
{Wiernymi są tylko ci, którzy uwierzyli w Boga i Jego Posłańca – potem nie mieli wątpliwości – i walczyli swoimi majątkami i swoimi osobami na drodze Boga. Tacy – oni są prawdomówni!} [49:15]
{Ci, którzy uwierzyli, ci, którzy wywędrowali wspólnie, ci, którzy walczyli na drodze Boga swoim majątkiem i swoimi duszami, będą mieli najwyższy stopień u Boga – oni są tymi, którzy osiągnęli sukces!} [9:20]
{Lecz Posłaniec i ci, którzy uwierzyli wraz z nim, zmagali się w walce swoim majątkiem i swoimi duszami. Dla nich będą dobra i oni będą szczęśliwi!} [9:88]
Po wytłumaczeniu znaczenia słowa jihad, iż oznacza on wysiłek i walkę z samym sobą oraz ze swoim majątkiem w sprawie Boga, trzeba ustalić, co oznacza określenie: „w sprawie Boga”.
Bóg nigdy nie usprawiedliwia grzechu:
{A kiedy oni popełnią jakiś czyn szpetny, to mówią: „Znaleźliśmy naszych ojców tak czyniących i Bóg nam to nakazał.” Powiedz: „Zaprawdę, Bóg nie nakazuje szpetnego czynu. Czyż będziecie mówić na Boga to, czego nie wiecie?”} [7:28]
Bóg w Koranie jasno mówi, że zabicie niewinnego człowieka jest ciężkim grzechem:
{…nie zabijajcie nikogo – tego zakazał Bóg inaczej jak zgodnie z prawem. Oto co wam nakazał Bóg! Być może, będziecie rozumni!} [6:151]
{I nie pozbawiajcie nikogo życia, które Bóg uczynił świętym, chyba że zgodnie z prawem!} [17:33]
Bóg zawsze zabraniał zabijania niewinnych ludzi:
{Z tego to powodu przepisaliśmy synom Izraela: „Ten, kto zabił człowieka, który nie popełnił zabójstwa i nie szerzył zgorszenia na ziemi, czyni tak, jakby zabił wszystkich ludzi. A ten, kto przywraca do życia człowieka, czyni tak, jakby przywracał do życia wszystkich ludzi.”Przyszli do nich Nasi posłańcy z jasnymi dowodami, potem jednak wielu z nich popełniało przestępstwa na ziemi.} [5:32]
Bóg nie zezwolił na walkę, jak tylko w obronie własnej:
{A jeśli oni odejdą, nie prowadząc z wami walki, i zaofiarują wam pokój, to wówczas nie wskaże wam Bóg przeciwko nim żadnej drogi.} [4:90]
{A jeśli oni skłonią się do pokoju, to i ty się ku niemu skłoń i zaufaj Bogu! Zaprawdę, On jest Słyszący, Wszechwiedzący!} [8:61]
{O wy, którzy wierzycie! Nie zakazujcie dobrych rzeczy, które Bóg uznał za dozwolone dla was, i nie przebierajcie miary. Zaprawdę, Bóg nie miłuje tych, którzy są występni!} [5:87]
Bóg nakazał, aby nie było przymusu w religii i aby każdy świadomie wybrał, czy wierzy, czy nie:
{Nie ma przymusu w religii! Prawość wyróżniła się od nieprawości. I ten, kto odrzuca fałszywe bóstwa, a wierzy w Boga, uchwycił za najpewniejszy uchwyt, nie mający żadnego pęknięcia. Bóg jest słyszący, wszechwiedzący!} [2:256]
{…Wy macie waszą religię, a ja mam moją religię.”} [109:6]
{A gdyby zechciał twój Pan, to uwierzyliby wszyscy, którzy są na ziemi. Czy ty potrafisz zmusić ludzi do tego, żeby stali się wierzącymi?} [10:99]
{I mów: „Prawda pochodzi od waszego Pana. Przeto kto chce, niech wierzy, a kto nie chce, niech nie wierzy!”} [18:29]
{Przypominaj więc, bo ty jesteś tylko napominającym, a nie jesteś żadnym ich władcą.} [88:21-22]
Bóg w Koranie nawołuje do przebaczenia i tolerancji:
{Trzymaj się przebaczenia! Nakazuj dobro, a odsuwaj się od nieświadomych !} [7:199]
{Powiedz tym, którzy uwierzyli, aby przebaczali tym, którzy nie mają nadziei na Dni Boga; niechaj On wynagrodzi ludzi za to, czego dokonali.} [45:14]
{Bóg nie zabrania wam, abyście byli dobrzy i sprawiedliwi względem tych, którzy was nie zwalczali z powodu religii ani nie wypędzali was z waszych domostw. Zaprawdę, Bóg miłuje ludzi sprawiedliwych!} [60:8]
Wszystkie powyższe wersety wskazują, że Koran w jasny sposób zabrania wszelkiego rodzaju przemocy, bezprawnych zabójstw, a także zmuszanie innych do islamu.
Ataki dokonywane przez grupy terrorystyczne na ludność cywilną i niewinnych ludzi są pogwałceniem wszystkich wyżej zacytowanych wersetów Koranu oraz jest sprzeczny z zasadami tradycji Proroka Muhammada (salla Allahu alejhi wa sallam).
Ponad to, samobójstwo w islamie jest aktem niewiary, ciężkim grzechem i jest kategorycznie zabronione w islamie.
{A kto zabija wiernego celowo, jego zapłatą będzie Piekło i wieczny w nim pobyt i klątwa Allaha ciążą na nim, i surowa kara przygotowana jest dla niego} [4:93]
Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) ostrzegał: „Ktokolwiek zabije się żelazną bronią, tą samą bronią będzie męczony w Piekle.” [al-Buhari]
Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „Zaprawdę, ktokolwiek się zabije, na pewno zostanie ukarany Piekłem, w którym będzie przebywał na zawsze.” [al-Buhari,Muslim]
Ci, którzy zabijają niewinnych ludzi w imię islamu lub w imię Boga i którzy uważają się za męczenników, powinni pomyśleć dwa razy. Ich działanie jest kategorycznie potępione przez Boga, jak widać z powyższych wersetów Koranu. Ludzie ci nie przestrzegają przykazań Bożych, zamiast tego posiłkują się kłamliwymi opiniami swoich nauczycieli / liderów.
{Rozdawajcie na drodze Boga! Nie rzucajcie się własnymi rękami ku zatraceniu! Czyńcie dobro, bo, zaprawdę, Bóg miłuje czyniących dobro!} [2:195]
{O wy, którzy wierzycie! Nie zjadajcie waszych dóbr między sobą nadaremnie, chyba że to jest handel, za wzajemną zgodą między wami. Nie zabijajcie się! Zaprawdę, Bóg jest dla was litościwy! A ktokolwiek uczyni to przez wrogość i niesprawiedliwość, to będziemy go palić ogniem. A to jest dla Boga łatwe!} [4:29-30]
Podsumowując:
- Zabicie niewinnego człowieka jest ogromnym grzechem u Boga.
- Samobójstwo w jakiejkolwiek formie jest odrzucone przez Boga i jest ciężkim grzechem.
- Quran nie obiecuje Raju tym, którzy popełnią samobójstwo, lecz ostrzega przed ciężką karą.
Czy istnieje w islamie cos takiego, jak Święta Wojna?
Jeśli przetłumaczymy określenie „holy war (święta wojna)” na arabski, dostaniemy: „harbun muqaddasatun”, lub dla „the holy war”, „al-harbu al-muqaddasatu”. Nigdzie w Quranie ani w autentycznych Hadisach nie znajdziemy znaczenia „świętej wojny”, nie jest to określenie islamskie, ale stworzone na potrzeby zachodnich mediów.
W islamie wojna nie jest święta, ale są sytuacje kiedy jest ona dozwolona, ale jedynie jako akt samoobrony, a nigdy agresji. Po arabsku słowo „wojna” to „qital” lub „harb” i można te słowa znależć w Quranie i Sunnie. Jeśli uniknięcie wojny jest możliwe powinno się powstrzymać od walki.
{Przygotujcie przeciwko nim, ile możecie sił i oddziałów konnicy, którymi moglibyście przerazić wroga Boga i wroga waszego, jak również innych, którzy są poza nimi, a których wy nie znacie. Bóg ich zna! A to, co wy rozdajecie na drodze Boga, to zostanie wam w pełni oddane i nie doznacie niesprawiedliwości. 61 A jeśli oni skłonią się do pokoju, to i ty się ku niemu skłoń i zaufaj Bogu! Zaprawdę, On jest Słyszący, Wszechwiedzący!} [8:60-61]
{Wolno walczyć tym, którzy doznali krzywdy – Zaprawdę, Bóg jest wszechwładny, by im udzielić pomocy! –(40) i tym, którzy zostali wypędzeni bezprawnie ze swoich domostw, jedynie za to, iż powiedzieli: „Pan nasz – to Bóg!” I jeśliby Bóg nie odepchnął ludzi, jednych przy pomocy drugich, to zostałyby zniszczone klasztory i kościoły, miejsca modlitwy i meczety, gdzie często wspomina się imię Boga. Bóg pomoże z pewnością tym, którzy Jemu pomagają. Zaprawdę, Bóg jest Mocny, Potężny!} [22:39-40]
Walka z ciemięzcą lub agresorem jest walką z uciskiem lub agresją, dlatego jest to walka o sprawiedliwość i dlatego jest to walka w sprawie Boga.
{Zwalczajcie na drodze Boga tych, którzy was zwalczają, lecz nie bądźcie najeźdźcami. Zaprawdę; Bóg nie miłuje najeźdźców!} [2:190]
{Dlaczego nie walczycie na drodze Boga, jak również za słabych mężczyzn, kobiety i dzieci, którzy mówią”Panie nasz! Wyprowadź nas z tego miasta, którego mieszkańcy są niesprawiedliwi?! I daj nam od Siebie opiekuna! I daj nam od Siebie pomocnika!”} [4:75]
Starać się i walczyć w sprawie Boga, nie oznacza jedynie wojny, ale przede wszystkim walkę z samym sobą, ze swoimi słabościami, aby stać się lepszym człowiekiem i aby lepiej praktykować to, co nam nakazał Allah i powstrzymywać się od tego, czego nam zabronił. To się nazywa większy jihad, natomiast wojna jest mniejszym jihadem.
Przykłady słowa zwalczać, przeciwstawiać się (jihad) w Quranie:
- Przeciwstawiać się presji otoczenia, które chce nas sprowadzić z islamu:
{Nie słuchaj więc niewiernych i zwalczaj ich (jahidhum) z wielkim zapałem, przy jego (przy pomocy Koranu) pomocy.} [25:52]
- Pozostawać na prostej drodze:
{Kto usilnie walczy (jahada), walczy (yujahidu) dla siebie samego. Zaprawdę, Bóg jest Bogaty, nie potrzebuje światów!} [29:6]
Bóg testuje nas w tym życiu, kto jest najtrwalszym w wierze:
{Czy, sądzicie, że wejdziecie do Ogrodu, zanim jeszcze Bóg uzna tych spośród was, którzy się zmagali (jahadu) w walce i pozna tych, którzy są wytrwali?} [3:142]
- Starać się/walczyć o dobre uczynki:
{A tych, którzy walczyli w naszej sprawie, My z pewnością poprowadzimy na Nasze drogi. Zaprawdę, Bóg jest z czyniącymi dobro!} [29:69]
Do Proroka Muhammada (pokój z nim) przyszedł mężczyzna i zapytał się: „Czy powinienem dołączyć do jihadu (walki)? Prorok zapytał się:” Czy masz rodziców?” Mężczyzna odpowiedział: „Tak”. Prorok na to: „Więc walcz/staraj się służąc im.” [Al-Bukhari #5972]
Prorok (salla Allahu alejhi wa sallam) powiedział: „…the mujahid (ten, który wykonuje jihad) jest ten, który walczy sam ze sobą, aby być posłusznym Allah, a muhajir (emigrantem) jest ten, który porzucił złe uczynki i grzechy.” [Autentyczny – Sahih Ibn Hibban #4862]
Zasady wojny w islamie:
- Nie można zabijać cywilów (dzieci, kobiety, starszych, duchownych innych religii itp)
- Nie może być niszczona przyroda i infrastruktura, nie można zanieczyszczać wody itp
- Nieruchomości nie mogą być niszczone.
- Pod dowództwem khalifa, przywódcy.
- Nie można torturować więźniów wojennych, trzeba ich dobrze traktować.
- Wojna jest dozwolona: w samoobronie, kiedy inne państwo zaatakowało państwo islamskie, kiedy muzułmanie są uciskani
- Wojna powinna być tylko dla szlachetnych celów,a nie ziemskich korzyści:{Niechże walczą na drodze Boga ci, którzy za życie tego świata kupują życie ostateczne!} [4:74]
- Nie może być dla zdobycia terytorium.
- Musi przynieść coś dobrego, co Bóg zaakceptuje.
- Przed rozpoczęciem wojny trzeba wykorzystać wszystkie inne możliwe środki do uniknięcia wojny.
- Wrogowie mają być traktowani sprawiedliwie.
- Wojna musi się natychmiast skończyć, jeśli wrogowie poproszą o pokój.
- Zatrucie dóbr jest zabronione (w dzisiejszych czasach np. broń biologiczna czy chemiczna).
Prawa jakie islam nadał żołnierzom, z którymi muzułmanie są w trakcie wojny:
- Nikt nie może zostać pochowany żywcem lub torturowany ogniem.
- Ranny żołnierz, który nie jest w stanie walczyć, lub nie walczący, nie powinien być atakowany.
- Więźniowie wojenni nie powinni być zabijani.
- Jest zabronione zabić kogoś, kto jest związany lub w niewoli.
- Tereny mieszkaniowe nie powinny być ograbiane, splądrowane i zniszczone, nie powinny muzułmanie dotykać własności kogokolwiek, z wyjątkiem tych, którzy walczą bezpośrednio przeciwko nim. Muzułmanie nie mogą niczego brać z publicznego mienia mieszkańców podbitego kraju, nie płacąc za to.
- Zwłoki wroga nie mogą być hańbione lub okaleczane.
- Zwłoki wroga, powinny zostać zwrócone.
- Traktaty nie mogą być zrywane.
- Muzułmanie mają zakaz rozpoczynania wojny bez wypowiedzenia wojny przeciwko wrogowi, chyba że przeciwnik już rozpoczął agresję wobec nich.
Bóg w Quranie mówi, że Prorok Muhammad (salla Allahu alejhi wa sallam) został wysłany jako miłosierdzie dla ludzi i dżinów:
{My posłaliśmy ciebie tylko jako miłosierdzie dla światów!} [21:107]
Opracowanie: Izabela Sanak