Post

Kiedy można przerwać post?

Pytanie: W jakich sytuacjach dopuszczalne jest przerwanie postu?

Odpowiedź:

Poniżej podane są sytuacje, w których dopuszczalne jest przerwanie postu: 
1. Choroba. 
2. Podróż. 
3. Ciąża podczas której kobieta czuje, iż post jest dla niej zbyt uciążliwy lub zagraża dobru jej dziecka. 
4. Karmienie piersią, podczas której kobieta ma podobne odczucia jak w pkt. 3. 
5. Starość. 
6. Ciężka, przymusowa i fizyczna praca, podczas której post może stanowić zagrożenie dla zdrowia osoby poszczącej.

Osoba należąca do jakiejkolwiek z powyższych grup powinna odrobić swój post jak najszybciej (zrobić qada )-dzień za dzień. Jednakże gdy sytuacje powyżej opisane przedłużają się (wg wielu muzułmańskich uczonych tzw. ulama np. ciąża i karmienie piersią u kobiet) należy zamiast odrabiania postu zapłacić jałmużnę za każdy odpuszczony dzień.

Pytanie: W jakich sytuacjach należy przerwać post?

Odpowiedź:

Post należy przerwać (nie ma sensu ani żadnej nagrody u Allaha za dalsze poszczenie) kiedy kobieta zobaczy krew pochodzącą z 
1. Menstruacji. 
2. Pracy albo porodu.

Kobieta w tym przypadku powinna odrobić swój post (zrobić qada) za każdy odpuszczony dzień postu lub jego część.

Pytanie: Jakie czyny unieważniają post?

Odpowiedź:

Następujące czyny, wykonane świadomie i umyślnie podczas postu dziennego w ramadanie, unieważniają post. Oprócz tego, iż są one zaliczane do grzechów głównych w Islamie, to osoba, która dopuściła się jednego z nich powinna kontynuować swój post przez resztę dnia, jak też w podany poniżej sposób odpokutować swój czyn.

  1. Wywoływać wymioty. 
    2. Myśleć o przerwaniu postu podczas postu dziennego. 
    3. Pobudzać się, bez stosunku seksualnego, do momentu ejakulacji.

Osoba, która dopuściła się jednego z powyżej opisanych czynów, (1) do ( 3 ), powinna zrobić qada – odpuścić dzień za każdy unieważniony dzień postu.

  1. Stosunek seksualny.

Każda osoba, która złamie post poprzez stosunek seksualny musi nie tylko zrobić qada ( odpuścić dzień za dzień ), ale również kaffaarah tzw. materialną pokutę. Może być ona wykonana poprzez uwolnienie niewolnika, post przez kolejne dwa miesiące albo nakarmienie sześćdziesięciu ludzi. Co ważne, wszystkie trzy alternatywne sposoby odpokutowania należy wykonywać w kolejności podanej przez hadis.

  1. Umyślnie jedzenie, picie, palenie lub dopuszczenie do żołądka jakiejkolwiek rzeczy.

W przeciwieństwie do szeroko rozpowszechnionego błędnego mniemania, post przerwany w taki sposób nie może zostać odpokutowany tak samo jak w przypadku stosunku. Co więcej nawet post przez resztę życia też nie odkupi tego czynu. Jedynym sposobem odkupienia jest, łącznie ze zrobieniem qada ( dzień za dzień), prawdziwy szczery żal, jak i mocne postanowienie, iż nigdy się tego czynu nie dopuści ponownie.

Pytanie: Co nie unieważnia postu? Stereotypy nt.  ważności postu i dopuszczalności pewnych czynów

Odpowiedź:

W przeciwieństwie do błędnych przekonań, nie ma jakiegokolwiek dowodu, na podstawie którego można byłoby stwierdzić, iż następujące czyny unieważniają post (nawet jeśli niektóre mogłyby zmniejszyć nagrodę za post).

  1. Pieszczoty, nawet gdyby prowadziło to do wydzielania płynów pre-nasiennych. 
    2. Mimowolna ejakulacja, np. mokre sny. 
    3. Zastrzyki przypisane przez lekarza, krople do oczu i uszu, jak również maści do ran. 
    4. Krew z nosa lub gardła, lub krwawienie spowodowane wyrwaniem zęba. 
    5. Mimowolne wymioty. 
    6. Nadmierny mycie nosa i ust podczas wudu. 
    7. Połykanie swojej własnej śliny. 
    8. Próbowanie potraw ( podczas przygotowywania posiłków ), bez przełykania. 
    9. Branie kąpieli lub pływanie. 
    10. Opóźnianie kąpieli rytualnej ghusl oczyszczającej od stanu dzunub ( po stosunku płciowym ), mokrego snu lub menstruacji aż po fadżr. 
    11. Jedzenie lub picie poprzez zapomnienie, zmuszanie albo mimowolne. 
    12. Używanie siwaak (szczoteczki do zębów bez pasty do zębów). 
    13. Używania cieni do oczu ( kuhl ) i używanie lub wąchanie perfum. 
    14. Jedzenie przed Maghrib (zachód słońca) lub po fajr (świt) z powodu błędnego określenia czasu iftar i suhur. 
    15. Puszczanie krwi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *