Ktoś nie może modlić się o wyznaczonej porze z powodu pracy. Co powinien zrobić?

PYTANIE

Mieszkam w Australii i pracuję w restauracji typu fast-food, gdzie serwuje się głównie drób. Pracuję trzy razy w tygodniu. Za każdym razem zmiana trwa 3-4 godziny bez przerwy (przerw nie ma, bowiem nie przysługuje ona nikomu, kto pracuje mniej, niż 5 godzin).  Z powodu zmiany czasu na letni oraz zmieniających się pór modlitw, w pewnym momencie musiałbym opuścić jedną modlitwę (Asr), która przypada w czasie mojej zmiany. W takim wypadku, czy jest dopuszczalne, bym połączył modlitwy, np. Asr i Magrib? Na razie nie opuściłem jeszcze żadnej modlitwy, bowiem jej czas na razie nie koliduje z moją pracą. Myślę o tym i wywołuje to  mój niepokój. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii. Chwała Allahowi!


Po pierwsze: jak już zostało powiedziane w odpowiedzi na zapytanie nr .21958, niedozwolone jest przekładanie modlitwy na później pod pretekstem pracy zawodowej. Allah mówi (tłumaczenie znaczenia):  

„Tych ludzi nie odciąga ani handel, ani kupno od wspominania Boga, odprawiania modlitwy i dawania jałmużny. Oni obawiają się Dnia, kiedy wzburzą się serca i spojrzenia, troszcząc się o to, by wynagrodził ich Bóg za to, co oni najlepszego uczynili; i by pomnożył im Swoją łaskę. Bóg daje zaopatrzenie, komu chce; bez rachunku!” (sura an-Nur, 24:37-38).

Wynika z tego, że musiałbyś w taki sposób zorganizować sobie pracę, by nie przeszkadzała Ci w modlitwach oraz powinieneś dojść do porozumienia z szefostwem Twojego miejsca pracy, nawet jeżeli oznaczałoby to dla Ciebie pewne niedogodności, np. nadgodziny. Musisz pamiętać, że korzyść, jaka wynika z umocnienia Twojej wiary dzięki modlitwom czytanym  o wyznaczonym czasie, wynagrodzi Ci wszelkie trudności, jakie napotkasz, a problemy zmienią się w radość – jeśli Bóg pozwoli – ponieważ będziesz je pokonywał ku chwale Allaha i dla Jego zadowolenia.

Po drugie: należy docenić żal pytającego wynikający z tego, że opuszczał modlitwy i modlił się w niewłaściwym czasie. Taki żal jest uzasadniony i powinien cechować wiernego muzułmanina, który nie dopełni swojego religijnego obowiązku. Ale żal z tego powodu powinien motywować go do poprawy swojego zachowania i do unikania podobnych zaniechań w przyszłości. To źle, jeżeli żałuje się tylko w swoim sercu, ale nadal opuszcza się modlitwy i postępuje niewłaściwie.   

Po trzecie, twierdzisz, że połączysz modlitwy Asr i Magrib przed rozpoczęciem Twojej zmiany lub po niej. Musisz wiedzieć, że – zgodnie z zasadami szariatu – można łączyć modlitwy Zuhr i Asr albo też Magrib i Isza. Takie możliwości wymienia się w szariacie. Jeżeli chodzi o połączenie Asr i Magrib, nie ma o tym mowy w szariacie i jest to niedozwolone, nie wspominał o tym żaden z teologów.  Wynika z tego, że – jeżeli połączyłeś modlitwy Asr i Magrib po zachodzie słońca – powinieneś wyrazić swój żal wobec Allaha za to, że odkładałeś modlitwę Asr do momentu, gdy było już na nią za późno, oraz musisz postanowić, że nie będziesz tego więcej robił.

Jeżeli połączysz Asr i Magrib przed czasem przeznaczonym dla modlitwy Magrib, czyli przed zachodem słońca, powinieneś wiedzieć, że modlitwy wypełnione przed ustanowionym dla nich czasem są nieważne, czyli Twoja modlitwa Magrib też nie będzie ważna. Wynika z tego, że musisz wyliczyć, ile razy wypełniałeś modlitwę Magrib przed wyznaczonym dla niej czasem – jeżeli nie jesteś pewien, dla pewności powinieneś założyć, że jest to większa liczba – i powtórzyć te modlitwy. Postaraj się powtórzyć je tyle razy, ile możesz.

Po czwarte: musisz postarać się rozwiązać ten problem. Cała sprawa nie zajmie Ci więcej, niż 10 minut, więc możesz umówić się z szefem, że nadrobisz ten czas przed albo po zmianie. Nie wyobrażasz sobie, że mógłbyś prosić o pozwolenie na 10-minutowa przerwę w pracy, ale jeśli chciałbyś pójść do toalety, nikt Cię nie będzie zatrzymywał, chociaż może Ci to zająć tyle samo czasu, a nawet dłużej. Być może w Twoim kraju istnieje prawo, które gwarantuje mniejszościom praktykowanie swojej religii i które zmusza szefów do szacunku dla religii wyznawanej przez swoich pracowników. Możesz sięgnąć po takie ustawodawstwo, co umożliwi Ci walkę o przestrzeganie Twoich praw.

 –

Jeżeli to jest zbyt trudne dla Ciebie i nie możesz porozumieć się w tej kwestii z szefostwem, musisz poszukać innej pracy, która nie będzie przeszkadzała w wypełnianiu Twoich stałych obowiązków religijnych. Jeżeli nie możesz znaleźć innej pracy i porzucenie obecnej pracy miałoby bardzo zły wpływ na Twoja sytuację, pozostaje mieć nadzieję, że będzie to postrzegane jako konieczność, która pozwoli Ci połączyć Twoje modlitwy, i nie będzie to Twoim grzechem, in sza’Allah. 


Możesz połączyć modlitwy Zuhr i Asr, w czasie przypadającym na jedną z nich, albo tez połączyć Magrib i Isza w czasie przypadającym na jedną z nich, zależnie od tego, co jest dla Ciebie wygodniejsze.


Prosimy Allaha, by nam pomógł zrozumieć Islam, czynić dobro i mówić dobre rzeczy, ułatwiać Ci to, co ułatwić można. 

A Allah wie najlepiej.

Tłumaczenie: Kudajbergen

Źródło

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.