Kobieta nieczysta?

Żydowskie prawa i regulacje dotyczące kobiet podczas menstruacji są bardzo restrykcyjne. Stary Testament uważa każdą miesiączkującą kobietę za nieczystą. Co więcej, stan ten przenosić może również na innych:

„Jeżeli kobieta ma upławy, to jest krwawienie miesięczne ze swojego ciała, to pozostanie siedem dni w swojej nieczystości. Każdy, kto jej dotknie, będzie nieczysty aż do wieczora. Wszystko, na czym ona się położy podczas swojej nieczystości, będzie nieczyste. Wszystko, na czym ona usiądzie, będzie nieczyste. Każdy, kto dotknie jej łóżka, wypierze ubranie, wykąpie się w wodzie i będzie nieczysty aż do wieczora. Każdy, kto dotknie jakiegokolwiek przedmiotu, na którym ona siedziała, wypierze ubranie, wykąpie się w wodzie i będzie nieczysty aż do wieczora.” (Ks. Kapłańska 15:19-23)

Z powodu swojej nieczystej natury oraz by uniknąć z nią jakiegokolwiek kontaktu, kobieta miesiączkująca była izolowana – wysyłano ją na cały okres trwania menstruacji do specjalnego domu nazywanego „domem nieczystości” [i] . Talmud uznaje kobietę miesiączkują za „fatal” nawet jeżeli nawet najmniejszy kontakt fizyczny nie ma miał miejsca:

„Nasi Rabini nauczali:…jeżeli kobieta miesiączkująca przejdzie obok dwóch mężczyzn, jeżeli to ma miejsce na początku okresu miesięcznego uśmierci jednego z nich, natomiast jeśli dzieje się to pod koniec jej krwawienia spowoduje między nimi spór”  (bPes. 111a.)

Co więcej, mąż kobiety miesiączkującej nie mógł wejść do synagogi, jeśli stał się z powodu  żony nieczysty, co mogło nastąpić nawet poprzez pył spod jej stóp. Kapłan, którego żona, córka lub matka, miesiączkowała nie mógł wygłaszać błogosławieństwa w synagodze [ii] . Nic dziwnego, że wiele żydówek wciąż określa menstruacje jako „przekleństwo” [iii] .

Islam nie uważa, aby kobieta miesiączkująca była w jakikolwiek sposób nieczysta. Nie jest ani nietykalna ani przeklęta. Wykonuje swoje codzienne obowiązku bez z jednym małym ograniczeniem: małżeństwu nie wolno odbywać stosunków seksualnych podczas menstruacji. Aczkolwiek, jakakolwiek inna forma kontaktu fizycznego między mężem i żoną jest dozwolona. Kobieta miesiączkująca jest również wykluczona z takich obowiązków jak dzienne modlitwy oraz post. 


[i] Swidler, op. cit., p. 137.

[ii] Ibid., p. 138.

[iii] Sally Priesand, Judaism and the New Woman (New York: Behrman House, Inc., 1975) p. 24.

 

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.