Jak przywitać nowo narodzone dziecko?
Narodziny dziecka to jeden z najpiękniejszych momentów w życiu każdego człowieka. Gdy zbliża się ten moment, coraz częściej rodzice myślą o tej chwili, kiedy wezmą maleństwo w ramiona i rozpoczną wspólne życie. Czy wiecie jak przywitać nowego członka rodziny zgodnie z tradycją naszego Proroka (salahu aleyhi wa salam)? Przygotowaliśmy dla was kilka wskazówek.
Najważniejsza rzecz – okaż wdzięczność !
Kiedy myślimy o narodzinach dziecka skupiamy się na zalecanych czynnościach, jednak bardzo często zapominamy o głębszym, bardzo istotnym wymiarze – okazywaniu wdzięczności i zadowolenia.
Kiedy rodzi się dziecko rodzice powinni dziękować Allahowi za dar jakim ich obdarzył. Powinno zrozumieć, że to dziecko jest oznaką zaufania ze strony Allaha, a nie czymś im się należy.
Tahnik i odmówienie za niego modlitwy
Tahnik czyli natarcie dziąseł niemowlęcia daktylami.
Przekazał Abu Musa: Urodził mi się syn, toteż zaniosłem go do Proroka, i ten nadał mu na imię Ibrahim i [wykonał tahnik:] natarł sokiem z daktyla jego dziąsła, prosząc Boga o błogosławieństwo dla niego. Potem przekazał mi chłopca. Jeden przekazicieli dodał, że był to najstarszy syn Abu Musy. (al-Buchari 5150)
Przekazała Aisza: Chłopczyk, którego przyniesiono do Proroka na tahnik, zmoczył go, toteż Prorok polał zabrudzone (moczem) miejsce wodą. (al-Buchari 5151)
Przekazała Asma Bint Abu Bakr: Poczęłam z (mym mężem) Abd Allahem Ibn az-Zubajrem w Mekce i wywędrowałam z niej przed rozwiązaniem. Tuż przed Medyną, zatrzymałam się w Quba, i tam powiłam. Potem zaniosłam niemowlę do Posłańca Boga, niechaj Bóg go błogosławi i obdarza pokojem, i położyłam mu na kolanach. Poprosił o daktyla, przeżuł go i natarł sokiem dziąsła dziecka, i tak pierwszą rzeczą, jaka trafiła do jego brzucha, była ślina Posłańca Boga. Potem Prorok prosił Boga o błogosławieństwo dla niego. Było to pierwsze dziecko, które narodziło się w erze islamu, co uradowało niezmiernie muzułmanów, albowiem mówiono, że żydzi rzucili na nich czary i będą bezpotomni. (al-Buchari 5152)
Przekazał Anas Ibn Malik: Syn Abu Talhy zachorował i zmarł, gdy Abu Talha był z dala od domu. Po powrocie, Abu Talha, zapytał żonę, jak miewa się jego syn. Umm Sulajm rzekła: „Jest spokojniejszy niż zwykle – i podała mu posiłek. Gdy skończył, legł z żoną, i dopiero po tym, rzekła mu, iż należy pochować ich dziecko. Rankiem Abu Talha udał się do Posłańca Boga, niechaj Bóg go błogosławi i obdarza pokojem, i opowiedział, co się wydarzyło. I Prorok zapytał go: „Czy ległeś z żoną wczorajszej nocy?”. I gdy Abu Talha potwierdził, Prorok rzekł: „Boże! Pobłogosław im tej nocy”, i Umm Sulajm powiła chłopca. Abu Talha kazał mi opiekować się nim pokąd nie zabiorą go do Proroka. Później, Abu Talha zabrał synka do Proroka, a Umm Sulajm przesłała przez niego daktyle. Prorok wziął dziecko na kolana i zapytał, czy przyniesiono coś jeszcze. Powiedziano, że daktyle, i Prorok wziął jednego, przeżuł i potarł sokiem dziąsła niemowlęcia i dał mu na imię Abd Allah. (al-Buchari 5153)
Aqiqa oraz obrzezanie
Aqiqa czyli ofiarowanie jednej lub dwóch owiec z okazji narodzin dziecka w oznace wdzięczności Bogu zazwyczaj 7 dni po narodzinach, mięso rozdaje się w jałmużnie. Aqiqa jest rytuałem zalecanym(mustahab).
Prorok powiedział: „Dla chłopca powinna być aqiqah. Zarżnijcie dla niego (zwierzę) i usuńcie mu szkodliwą rzecz (tzn. napletek).” [at-Tirmizi 1515; Dałud 2839; Ibn Madża 3164].
Samura Ibn Dżundub, zacytował słowa Wysłannika Allaha: „Chłopiec zostaje wykupiony przez jego aqiqah. Ofiarowanie powinno zostać dla niego przeprowadzone siódmego dnia, powinien otrzymać imię i należy ogolić mu głowę.” [at-Tirmizi 1522; Abu Dawud]
Imam Ibn al-Qajjim, stwierdza: „Korzyści płynące z aqiqah: jest to ofiara, za pomocą której dziecko przybliżamy do Allaha jak tylko przyjdzie na ten świat; jest to forma okupu za noworodka, aby mógł wstawiać się za swoimi rodzicami; jest to ofiara, poprzez którą noworodek zostaje wykupiony tak, jak Allah wykupił barankiem Ismaila”
Inną korzyścią może być zgromadzenie krewnych i przyjaciół na przyjęciu (łalima). Odnośnie obrzezania, jest ono częścią sunny al-fitra (natury człowieka). Jest ono obowiązkowe dla chłopców, albowiem związane jest z kwestia czystości, która jest niezbędnym warunkiem modlitwy. Abu Hurairah przekazuje: „Pięć rzeczy jest związanych z fitra: obrzezanie, golenie włosów łonowych, usuwanie owłosienia pod pachami, obcinanie paznokci i skracanie wąsów.” [Buchari 5550; Muslim 257]
Przekazał Salman Ibn Amir ad-Dabbi: Prorok, niechaj Bóg go błogosławi i obdarza pokojem, rzekł: „Przeprowadzajcie aqiqę dla chłopców”. (al-Buchari 5154)
Przekazał Salman Ibn Amir ad-Dabbi: Słyszałem, jak Posłaniec Boga mówił: „Przeprowadzajcie aqiqę dla chłopców, składajcie zań zwierzę w ofierze i ujmijcie mu cierpień”. (al-Buchari 5155)
Recytacja azanu do prawego ucha dziecka
Jest to robione po to, aby pierwsza rzeczą, którą dziecko usłyszy na tym świecie były słowa tałhid (monoteizmu). Jeśli chodzi o iqamę (wezwanie do rozpoczęcia modlitwy) do lewego ucha dziecka, nie ma autentycznych hadisów, które by to potwierdzały. [as-Silsilah al-Da’iifah 1/491]
Ogłaszanie azanu do prawego ucha noworodka jest pożądane ze względu na hadis, od Abu Rafiego, który powiedział: „Widziałem jak Prorok ogłaszał azan do ucha Hasana, syna Aliego, po tym jak urodziła go Fatima.” [Abu Dawud].
Odnośnie ogłaszania iqamy do lewego ucha, przekazano dwa hadisy na ten temat i żaden z nich nie jest autentyczny. Pierwszy hadis przekazali al-Hasan bin Ali od Proroka, ze ten powiedział: „Jeśli ktoś ogłasza azan do prawego ucha noworodka, a iqamę do lewego ucha, umm al-sibjan (rodzaj choroby) go nie doświadczy” [al-al-Baihaqi, Abu Jala; szeich al-Albani uznał ten hadis za wymyślony].
Drugi hadis, przekazali Ibn Abbas, ze Prorok ogłosił azan do prawego ucha al-Hasana a iqamę do lewego ucha. [al-Baihaqi]. Imam al-Baihaqi powiedział, ze ogniwa łańcucha przekazicieli obu hadisów są słabe. Taką samą praktykę przekazano od Umara bin Abdul Aziz ale imam Ibn Hadżar uznał to za nieautentyczne [al-Talkhiis al-Habiir].
A zatem, ogłaszanie azanu do prawego ucha noworodka jest pożądane, ale ani azan ani iqama nie powinna być ogłaszana do lewego ucha.
Ogolenie głowy dziecku
Zaleca się ogolenie głowy dziecku oraz zaleca się aby rozdać jałmużnę pod postacią złota lub srebra, o wadze równej wadze włosów dziecka. Nie trzeba ważyć włosów. Jest dość trudno to zrobić, wystarczy oszacować ich wagę i rozdąć pieniądze w jałmużnie, kwota powinna odpowiadać cenie za tą ilość złota lub srebra.