Hadis nr 2 z komentarzem Nawawi

.W imię Allah Miłosiernego, Litościwego

.

Hadis 2: Islam, Iman, Ihsan

.

Zostało przekazane na autorytecie Umara (oby Allah był z niego zadowolony), który powiedział:
„Podczas gdy siedzieliśmy jednego dnia z Wysłannikiem Allaha (pokój i błogosławieństwo Allah z nim), pojawił się przed nami mężczyzna ubrany w ekstremalnie białe ubranie i z bardzo czarnymi włosami. Nie widać było po nim śladu podróży, i nikt z nas go nie znał. Usiadł na przeciwko Proroka (pokój i błogosławieństwo Allah z nim), oparł kolana położywszy na jego udach i powiedział: „O Muhammadzie! Powiedz mi o Islamie”.
Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) powiedział: „Islam jest tym, że zaświadczasz , że”Nie ma bóstwa, oprócz Allaha, a Muhammad jest Jego Wysłannikiem”, wykonujesz modlitwy, dajesz Zakat , pościsz w miesiącu Ramadan, i odbywasz pielgrzymkę (Hajj) do Domu (Mekki), jeżeli jest to w twoich możliwościach.” Przybysz powiedział: „Mówisz prawdę”. Byliśmy zdziwieni jego przepytywaniem (Wysłannika) i zgodzeniem się z nim, że miał rację, ale on zaczął mówić: „Powiedz mi o Iman. „
On (Wysłannika Allah) odpowiedział: „To znaczy, że wierzysz w Allah i w Jego anioły i Jego Księgi, i Jego Wysłanników i w Dzień Ostateczny, i w qadar (przeznaczenie), obydwa w ich dobrym i złym aspekcie.” On powiedział: „Mówisz prawdę.” Wtedy on (przybysz) powiedział: „Powiedz mi o Ihsan „.
On (Wysłannika Allah) odpowiedział: „Żebyś czcił Allaha jakbyś Go widział, a nawet jeśli nie mógłbyś Go zobaczyć to On widzi ciebie”. On powiedział: „Powiedz mi o Godzinie. „
On (Wysłannika Allah) powiedział: „Jeśli o to chodzi, pytany wie nie wiele więcej niż pytający”. Więc on rzekł: „Powiedz mi o znakach jej nadejścia”.
On odpowiedział: „One są takie, że niewolnica urodzi swoją panią i że zobaczysz bosonogich, gołych, nędznych (przypis tłumacza:bez środków do życia) pasterzy owiec (konkurujących między sobą) w stawianiu wysokich budynków”. Przybysz odszedł. Czekałem chwilę, a wtedy on (Wysłannik Allah) powiedział: „O Omarze, czy wiesz kim był pytający?” Odpowiedziałem, „Allah i Jego Wysłannik wiedzą lepiej.” On powiedział: „To był Gabriel (Anioł Gabriel). Przybył żeby uczyć was waszej religii.”
[Muslim]
.
.
Komentarz. Podsumowanie.
Znaczenie tego Hadisu
.
Hadis ten zawiera w sobie wszystkie działania zewnętrznych i wewnętrznych przekonań. Nauki Sharia’ powracają do tego hadisu ze względu na jego obejmującą wiedzę z zakresu Sunny. Stąd niektórzy uczeni nazwali ten hadis Matką lub Sercem Sunny, tak jak Sura al-Fatiha została nazwana Matką lub Sercem Koranu, ze względu na to, że zawiera całe przesłanie Koranu.
 
Ten hadith jest również znany jako Hadis Gariela (Anioł Gabriel) (alayhi salam). Hadis opowiada historię Gabriela (alayhi salam), kiedy przyszedł do Proroka (pokój i błogosławieńtswo Allah z nim), zadając szereg pytań. Prorok (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) odpowiedział na te pytania, a następnie zwrócił się do swoich towarzyszy. Są drzwi zwane „Baab Jibreel” przy Masjid an-Nabawi w Medynie. Są znane jako drzwi, przy których Jibreel (alayhi salam) przybył zadawać te pytania Prorokowi (pokój i błogosławieństwo Allah z nim).
.
Świadomość
.
Jest to bardzo ważne dla du’aat (pracowników Islamskich) mieć świadomość otoczenia, a także rozpoznać, co się dzieje wokół nich, aby mogli działać prawidłowo. Umar (radi Allahu anhu) zauważył, że zadbana osoba w czystym ubraniu, której nie znał, weszła do Masjid bez śladu podróży na nim. Umar (radi Allahu anhu) był świadomy; czuł, że ten człowiek nie był zwykłym człowiekiem, ani człowiekiem z „okolic miasta.”
 
Da’wah, wezwanie do Islamu, opiera się na budowaniu relacji z ludźmi. Ludzie, którzy dbają o zapraszanie innych do Islamu i szerzenie deen Allaha (Subhan wa ta’Ala), powinni zauważyć, co się dzieje wokół nich. Powinny zauważyć, gdy ktoś nowy przychodzi do meczetu. Powinni oni zauważyć, czy ktoś wyszedł lub czy ktoś siedzi obok niego. Wtedy mogą kontynuować i dowiedzieć się, jak sobie poradzić z tą sytuacją. Nawoływanie w kierunku deen Allah opiera się na braterstwie, siostrzanej miłości, miłości ze względu na Allaha; a to wymaga zwracania uwagi na sytuacje ludzi wokół nas.
.
Etykieta
.
Gabriel (alalyhi salam) przyszedł ubrany w bardzo ładny i czysty sposób. Usiadł przed Prorokiem (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) z szacunkiem i pokorą. Istnieje wiele rzeczy, które uczeni wzięli z tego Hadisu w zakresie poszukiwania wiedzy. Wśród etykiet poszukiwania wiedzy to studenci powinni mieć przyzwoity ubiór, powinni oni wyglądać jak najbardziej schludnie. Ponadto powinni oni wykazać wysoki poziom szacunku dla swoich nauczycieli.
.
Działania Zewnętrzne i Wewnętrzne Wierzenia
 
Gabriel (alayhi salam) odwrócił się do Proroka (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) i powiedział: „Powiedz mi o Islamie”. Odpowiedź Proroka była skupiona wokół działań zewnętrznych. Następnie zapytał go o Iman i odpowiedź Proroka koncentruje się na działaniach wewnętrznych wiary i myśli.
 
Islam i Iman są wymiennymi pojęciami obracającymi się wokół pięciu filarów działania i sześciu fundamentów wiary. Gdy wymienia się Islam i Iman w tym samym miejscu, to Islam odnosi się do zewnętrznych działań i iman odnosi się do wewnętrznych wierzeń.
 
Wiara objawia się sama. Uczeni twierdzą, że wiara żyje w sercu i ukazuje się w działaniach i na języku. Na przykład, Prorok (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) powiedział, że Muzułmanin to osoba, od której ludzie są bezpieczni przed jego rękami i jego językiem. A wierzącym jest ten, któremu ufają ludzie ich bogactwem i sobą.
.
Wielka Trójka : Islam, Iman, i Ihsan
.
Uczeni uważają Islam, Iman i Ihsan za trzy etapy w drodze do Allah (Subhan wa Ta’ala). Pierwsza ścieżka jest zmuszeniem siebie i doprowadzeniem się do wykonania tych działań, które wiesz, że Allah chce, abyś to zrobił. Drugim poziomem jest Iman gdzie nie tylko wykonujesz te działania, ale umacniasz swoją relację z Allah (Subhan wa Ta’ala) i zaczynasz smakować słodycz swojej relacji z Allah. Trzeci poziom to poziom Ihsan, który jest czcią Allah, tak jak byś Go widział, a nawet jeśli nie możesz Go zobaczyć, by wiedzieć, że On cię widzi. Więc idziesz po tej drodze, w tej podróży, w kierunku Boskości. I robiąc w ten sposób, staje się to coraz bardziej intensywne.
.
Godzina
.
Kiedy Gabriel zapytał Proroka (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) o Godzinę, powiedział: „Pytany wie nie wiele więcej niż pytający.” Tutaj Prorok (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) mówi, to jest coś co Allah (Subhan wa Ta’ala) zatrzymał dla Siebie i jest częścią „ghayb” (niewidocznego). Jest to ważna lekcja, bo nie ma znaczenia kiedy nastąpi Dzień Sądu, ale co naprawdę ważne to jest to, co i jak przygotowujemy sami dla siebie. Powinniśmy stale starać się zadowolić Allah i szukać Jego przebaczenia.
.
Znaki
.
Kolejnym pytaniem było: „Powiedz mi o znakach jej nadejścia”. Znaki te są traktowane jako ostrzeżenia. Prorok (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) dał dwa znaki do tego konkretnego hadisu końca czasu. Jednym z nich jest „niewolnica zrodzi dla swego pana”, i odnosi się to do rodzaju żeńskiego, więc odnosi się do jej kobiecego pana.
 
Jedna z interpretacji, która odnosi się do współczesnych czasów mógłby być: Ten, który rodzi ma być przypuszczalnie u władzy, albo mieć jakiś poziom lub władzę nad tym, kogo ona rodzi. Ten, który rodzi staje się sługą tego którego urodził. Podczas gdy wcześniej, dziecko respektowało, honorowało i słuchało rodziców. Teraz jest to całkowitym przeciwieństwem, a jeśli rozejrzysz się dookoła, zobaczysz to. Widać i czuć jak rodzice są niewolnikami swoich dzieci. Rodzice desperacko starają się zadowolić swoje dzieci a matki próbują naśladować swoje córki.
 
Drugi znak; jest to osoba która będzie boso, lekko ubrana, i biedni ludzie którzy są pasterzami. Będzie widać te osoby konkurujące ze sobą w swoich budynkach. Chodzi o to, że są to ludzie, którzy nie mają nic, są bardzo biedni. Nagle sytuacja zmienia się dla nich, i oni konkurują ze sobą o to, kto może zbudować najwyższy budynek. Konkurują, aby zobaczyć, kto ma piękniejszy samochód, najnowsze gadżety, etc.
.
Hojność Allaha
.
Na końcu, to wszystko pochodzi z błogosławieństw Allah (Subhan wa Ta’ala). Allah (Subhan wa Ta’ala) daje nam tak dużo i zamiast być pokornym i wdzięcznym wobec Allah, jesteśmy aroganccy i myślimy, że to wszystko pochodzi od nas. Prawość, stawianie pełnego wysiłku i próby robienia jak najlepiej mogą ewentulanie doprowadzić do sukcesu i bogactwa. Ale pod koniec dnia, wciąż musimy pamiętać, że bez względu na to, jak wiele wysiłku wkładamy to nasze bogactwo i sukces zawsze będzie w rękach i hojności Allah. Więc bycie człowiekiem sukcesu i posiadanie bogactwa powinno dać nam więcej powodów, aby zwiększyć naszą pokorę i zwiększyć naszą wdzięczność wobec naszego Pana.

 
Tłumaczenie na język polski: Ania Iman Soliman
 

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.