Burzliwy temperament i przeklinanie osoby na którą jesteś zły

Pytanie:

Łatwo się złoszczę i czasami kiedy jestem wściekła zaczynam przeklinać osobę na którą jestem zła. Kiedy się uspokoję, mówię “astaghfirullah” i obiecuje sobie że więcej tego nie zrobię. Wiem że przeklinanie jest haram. Nienawidzę tego co robię i chciałabym potrafić się kontrolować. Chciałabym się dowiedzieć jak żałować tego że przeklinałam osobę na którą jestem zła. Ta osoba nie słyszy rzeczy które mówię ale ja ciągle źle się z tym czuje. I czy powinnam powiedzieć tej osobie że ją przeklinałam? Czy mogę to zatrzymać dla siebie żeby nie budować urazy miedzy nami? Czy mogę ofiarować sadaqah (datek na cele charytatywne) aby zniwelować zło które uczyniłam? Co muszę zrobić żeby naprawić problem? Chciałabym przestać, i ciągle się o to modlę – ale na razie chcę wyrazić skruchę za wszystkie przekleństwa wobec ludzi wypowiedziane przeze mnie w złości. Czy Allah akceptuje moje przekleństwa w złości? Czuję się bardzo przygnębiona z tego powodu. Źle się czuję kiedy zaczynam modlitwę. Chciałabym naprawdę okazać skruchę i poczuć jej wartość.

 

Odpowiedź:

Chwała Allahowi

Musisz powstrzymać swój gniew, ponieważ Allah powiedział (interpretacja znaczenia):

“Dla tych, którzy rozdają, i w radości, i w utrapieniu; dla tych, którzy powstrzymują gniew i przebaczają ludziom; – a Bóg kocha ludzi czyniących dobro “(3:134)

“Dla tych, którzy unikają grzechów ciężkich i czynów szpetnych; a kiedy się pogniewają, to przebaczają”(42:37)

To dlatego, że kiedy dana osoba nie powstrzymuje złości, wtedy obraża, przeklina i uderza. Złość możne być drogą do wszelkiego rodzaju zła. Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) często doradzał ludziom aby się nie złościli. Al-Bukhari przekazał w al-Saheeh od Abu Hurayrah (niech Allah będzie z niego zadowolony) że pewien człowiek powiedział do Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) “Doradź mi”. On odpowiedział:” Nie popadaj w złość”. Człowiek powtórzył swoją prośbę wielokrotnie i on mu odpowiedział: “Nie popadaj w złość”.

Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) uważał że osoba która kontroluje się kiedy jest w gniewie jest najsilniejszym z ludzi. Al-Bukhari przekazał w al-Saheeh że Posłaniec Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) powiedział: „Silnym człowiekiem nie jest ten, który potrafi walczyć; silnym człowiekiem jest ten, który kontroluje się w chwili złości”.

Al-Hafiz Ibn Hajar (niech Allah będzie dla niego łaskawy) wskazał kilka ważnych punktów w Fath al-Bari w jego komentarzu do hadisu „nie popadaj w złość”. Powiedział: „Al-Tabarani cytował hadis Sufyan ibn `Abd-Allah al-Thaqafi: powiedziałem, Posłańcu Allaha, powiedz mi co będzie dla mnie korzystne, krótko i zwięźle. On  powiedział: „Nie popadaj w złość i Raj będzie twój”. Zostało przekazane że Abu`l-Darda powiedział: „O Posłańcu Allaha, powiedz mi jaki uczynek pozwoli mi dostać się do Raju.” On powiedział: „ Nie popadaj w złość…” Al-Khattabi powiedział: Znaczenie zwrotu „Nie popadaj w złość” to: Unikaj rzeczy które są przyczyną gniewu i nie wystawiaj się na te, które go wywołują. Złość sama w sobie nie może być zabroniona ponieważ jest czymś naturalnym i nie może być usunięta z ludzkiej natury. Ktoś inny powiedział: Oznacza to, że można to osiągnąć poprzez trenowanie samego siebie… Zostało powiedziane że to oznacza: Nie rób tego, do zrobienia czego prowokuje Cię złość.

Ibn Battal powiedział: Hadis wskazuje… że usiłowanie kontrolowania samego siebie jest trudniejsze niż usiłowanie walki z wrogiem,  ponieważ Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) opisał tego, który kontroluje siebie w chwili gniewu, jako najsilniejszego z ludzi. Ktoś inny powiedział: Prawdopodobnie osoba która pytała miała burzliwy temperament; Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) nakazywał każdej osobie robić to, co jest najodpowiedniejsze dla niej, wiec podsumował jego poradę dla tej osoby mówiąc jej, aby się nie złościła. Ibn al-Teen powiedział: w słowach “nie złość się” Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) połączył  dobro tego świata jak i życia po śmierci, ponieważ złość skutkuje zrywaniem więzi i brakiem uprzejmości i może prowadzić do krzywdzenia osoby na którą jest się złym, co zmniejsza religijne zaangażowanie.

Jeden z uczonych powiedział: Allah stworzył gniew z ognia, i uczynił z tego instynkt człowieka. Gdzie jest niezgoda, płomienie złości są rozniecone dopóki oczy i twarz człowieka zrobią się czerwone, ponieważ skóra odzwierciedla co jest pod nią ukryte. Gniew powoduje zewnętrzne i wewnętrzne zmiany, jak zmiana koloru skóry, drżenie, niekontrolowane zachowania i zmiany w wyglądzie, do tego stopnia że gdyby osoba która się złości mogła zobaczyć samego siebie kiedy się złości, wstydziłaby się swojego brzydkiego wizerunku i tego w jaki sposób on się zmienił. Wszystko to dzieje się na zewnątrz. Wewnętrzne skutki są jeszcze gorsze, ponieważ wywołują nienawiść w sercu, zawiść i wszelkie rodzaje negatywnych uczuć. Najgorszy jest efekt wywoływany wewnątrz człowieka, to co wydarza się na zewnątrz jest tylko odzwierciedleniem tego co się dzieje w środku. Wszystko to ma wpływ na ciało człowieka. Wpływ na język jest taki że mówi się oszczerstwa i używa się plugawych słów, których mądra osoba by się wstydziła, a osoba która się złościła żałuje ich kiedy się uspokoi. Skutki złości mogą być również widoczne w zachowaniu kiedy osoba bije lub nawet zabija innych. Kiedy osoba nie ma okazji by to zrobić, jego gniew obraca się przeciw niemu, niszczy swoja odzież i uderza samego siebie, czasami może nawet dojść do ataku, utraty przytomności, pęknięcia żył albo uderzenia osoby która nie zrobiła nic złego i nie jest powodem jego złości. Ktokolwiek pomyśli o tych złych zachowaniach, zda sobie sprawę jak mądre są słowa Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim), “Nie popadaj w złość” i jak bardzo chroni to ludzi, kiedy ostrzega ich przed złem do którego może to doprowadzić.

Wszystko to dotyczy złości na rzeczy doczesne, nie złości dotyczącej spraw religijnych… (Złość ze względu na Allaha jest godna pochwały i wskazana, jak na przykład złość kiedy widzimy złe czyny). Jest pomocne aby nie popadać w złość pamiętanie o tym, co zostało przekazane na temat skuteczności powstrzymywania się od gniewu oraz ostrzeżenia konsekwencji gniewu; osoba powinna szukać schronienia od Szatana u Allaha… i wykonać wudhu… Allah wie najlepiej.”

Pamiętaj również że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z Nim) nie był osobą która obrażała lub przeklinała innych. Zostało przekazane w Saheeh al-Bukhari że Anas ibn Malik (niech Allah będzie z niego zadowolony) nie był osobą która obraża innych lub używa nieprzyzwoitego języka i nie przeklina innych. Jeśli on chciał kogoś upomnieć, mówił,” Co jest z nim nie tak? – niech jego czoło będzie pocierane pyłem.”

Musisz wyrażać żal do Allaha za wszelkie przekleństwa i agresywne słownictwo które wypowiadasz, jednak nie ma potrzeby aby mówić o tym osobom, które przeklinałeś, żeby nie prowokować żadnych złych czynów. Możesz prosić ich o wybaczenie w sposób ogólny. W odniesieniu do ludzi przeciwko którym się modliłeś, módl się o dobre rzeczy dla nich, szczególnie jeśli byłeś w stosunku do nich niesprawiedliwy w swoich modlitwach kiedy sobie na to nie zasłużyli. Proś Allaha aby był dla ciebie życzliwy, ponieważ dua (suplikacje, prośby) osoby mogą wrócić do niego, jeśli modli się przeciwko komuś, kto na to nie zasługuje. Musisz zająć swój język dua i dhikr (wspominaniem Allaha), ponieważ to przyniesie spokój Twojemu sercu. “…O tak! przez wspominanie Boga uspokajają się ich serca!” (13:28 – interpretacja znaczenia). Powstrzymuj się od używania swojego języka do ranienia innych ludzi.

Niech Allach błogosławi naszego Proroka Muhammada.

 


Źródło: https://islamqa.info/en/5733

Tłumaczenie: siostra Monika

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.