Kilka dodatkowych kwestii dotyczących gusl

1. Jeden gusl „obejmuje” dwie różne przyczyny: na przykład, kobieta miała mokry sen tuż przed zakończeniem menstruacji; muzułmanin wziął kąpiel z okazji Eid, święta, które wypada w piątek; czy też muzułmanin był w stanie dżunub w piątek. Aczkolwiek niezbędna jest intencja oczyszczenia z obu nieczystości. Prorok (sallallahu alayhi wa sallam) powiedział: „Każdy człowiek otrzyma to, co zamierzał zrobić.” (będzie sądzony oraz nagradzany za swoje intencje).

2. Jeżeli wykonaliśmy gusl ze względu na dżunub (stan nieczystości), a nie wykonaliśmy wudu, gusl jest wystarczający. Abu Bakr Ibn Al-Arabi powiedział, iż uczeni zgodni byli co do kwestii podlegania wudu pod jurysdykcje gusl. Intencja (nijah) oczyszczenia z głównej nieczystości obejmuje oczyszczenie z mniejszej nieczystości.

3. Nie stanowi problemu używanie publicznej łaźni, pod warunkiem nie eksponowania nagości przed innymi ludźmi. Ahmad rzekł: „Jeżeli wiesz, iż w łaźni publicznej nosi się izhar (materiał owinięty wokół pasa), możesz wejść, aczkolwiek jeśli się go nie (nosi), wówczas nie możesz (wejść).” „Mężczyzna nie powinien patrzeć na prywatne części ciała innego mężczyzny, a kobieta na intymne części drugiej kobiety.” (Muslim).

4. Mężczyzna może używać wody, w której kąpała się kobieta i vice versa. Również dozwolona jest wspólna kąpiel męża i żony, kiedy woda, której używają pochodzi z jednego naczynia, opierając się na wypowiedzi Proroka (sallallahu alayhi wa sallam): „Zaprawdę woda nie staje się dżunub (nieczysta).” (At-Tirmidhi powiedział, iż jest dobry i autentyczny hadis.)

5. Nie wolno brać kąpieli nago w obecności innych ludzi, albowiem eksponowanie intymnych części ciała (za wyjątkiem małżonka/ki) jest zabronione. Aczkolwiek, jeżeli mężczyzna okryje się kawałkiem materiału do kolan, jest to dozwolone. Również nie ma zakazu kąpieli nago, jeżeli nie jest się widzianym przez innych ludzi. W hadisach Bukhariego znajduje się wzmianka, iż Prorok Mojżesz (sallallahu alayhi wa sallam) kąpał się nago.

6. Gusl kobiety wygląda tak samo jak gusl mężczyzny, jednak nie musi ona rozplatać warkoczy, jeżeli woda dotrze do podstawy włosów. Oparte jest to na hadisie, przekazanym przez Umm Salama: „Kobieta rzekła, O wysłanniku Allaha, trzymam moje włosy ciasno upięte, czy muszę rozplątywać je podczas gusl z tytułu dżanaba? Prorok rzekł: „Wystarczy jeżeli wylejesz trzy garście wody na włosy, potem obmyjesz wodą całe ciało. Wówczas twoje oczyszczenie jest wystarczające.” (Muslim)

Warto wspomnieć, iż jest hadis wymieniony w „Al-Mughni”; Ibn Qudamah, który wskazuje, iż kobieta powinna rozpleść włosy w celu dokonania gusl po miesiączce.

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.